Кінографія

Проєкт ініційовано учасницями ініціативи ‘Occupy Kiev Cinemas’ Оленою Сирбу та Ксенією Рибак та реалізовано спільно з Мариною Хрипун і Валерією Карпань за інформаційної підтримки ГО «Культурні Географії».

«Кінографія. Географія українських кінотеатрів радянського періоду» — незалежна ініціатива, що досліджує і картографує минуле та сучасність кіномережі України. У фокусі проєкту процес масштабної розбудови кінотеатрів на території України у 40–80-х роках ХХ століття та сучасні політики управління кінотеатрами, успадковані від цієї доби.

Сайт проєкту «Кінографія» є відкритим архівом та ресурсом для критики й обміну досвідами. Його ключовими складовими є мапа кінотеатрів України, а також дослідницькі матеріали та статті, напрацьовані командою проєкту та дружніми ініціативами.

Цим проєктом ми прагнемо осмислити наслідки процесу кінофікації, її роль у розвитку кіноіндустрії, мистецтва та архітектури в Україні, значення кінотеатрів в українських містах та головне — майбутнє кінотеатрів як закладів культури в Україні.

Сайт проєкту: kinography.org

Учасни_ці проєкту:

Анна Гордійчук – комунікаційна менеджерка;
Валерія Карпань – дослідниця;
Єва Фомітскіх – фотографка;
Ксенія Рибак – дослідниця;
Марина Хрипун – дослідниця;
Марія Матяшова – фотографка;
Ничка Ліщинська – дослідниця;
Олександр Коваленко – фотограф;
Олена Сирбу – дослідниця;
Поліна Байцим – дослідниця;
Тетяна Усова – фотографка;
Ярослав Сусоєв – дослідник.

Проєкт реалізується за фінансової підтримки Українського культурного фонду.

Відеозаписи подій, що відбувалися в рамках проєкту

Дискусія «Активізм та архівування. Дослідницькі практики спротиву задля збереження»

Радянські кінотеатри, модерністська архітектура, мистецькі практики, які не знаходять місця у традиційних архівах. Ініціативи, що працюють з цими явищами в Україні, часто поєднують активістські практики з дослідницькою діяльністю.

Про що свідчить звернення до дослідницьких практик серед активіст_ок? Чи можуть дослідницька діяльність та активізм співіснувати? Чому незалежні ініціативи формують власні медіаархіви та про що це свідчить? Яким є місце практик картографування у створенні медіаархівів? Як ці процеси впливають на роль та функцію архіву?

Про це 7 жовтня 2021 говорили учасни_ці дискусії в рамках проєкту «Кінографія. Географія українських кінотеатрів радянського періоду».

Учасни_ці дискусії:
Леонід Марущак — історик-дослідник культурної спадщини ХХ ст,
учасник самоорганізованої мистецької ініціативи ДЕ НЕ ДЕ.
Євгенія Моляр — мистецтвознавиця, дослідниця мозаїк і монументально-декоративного мистецтва радянського періоду, учасниця самоорганізованої мистецької ініціативи ДЕ НЕ ДЕ.
Ларіон Лозовий — художник, дослідник, фокусується на економічній історії Центрально-Східної Європи, ідеологіях модернізації та креативності.
Оленка Дмитрик — аспірантка кафедри славістики Кембриджського університету. Сфера наукових інтересів — дослідження гендеру і сексуальності в культурі, історія соціальних рухів, соціологія мистецтва.

Модерувала дискусію: Надія Чушак — антропологиня, дослідниця культури пам’яті та політик ідентичностей, освітянка.

Презентація проєкту «Кінографія. Географія українських кінотеатрів радянського періоду»

11 листопада 2021 відбулась презентації проєкту «Кінографія. Географія українських кінотеатрів радянського періоду» – першого етапу дослідження сучасного стану українських радянських кінотеатрів та процесів кінофікації 1940–80-х років. Команда проєкту представила результати дослідження, сайт проєкту та інтерактивну онлайн-мапу радянських кінотеатрів з 14-ти українських міст.

З 1991 року мережа кінотеатрів і демонстраторів фільмів України зменшилася щонайменше у 24 рази*. Більшість кінотеатрів приватизували, а на їхньому місці з’явилися торгові центри, ресторани, житлові комплекси, релігійні установи. Більшість знищених або перебудованих кінотеатрів були зразками радянської модерністської архітектури. У деяких знаходилися об’єкти монументального мистецтва: мозаїчні панно, вітражі, барельєфи. Про причини цих трансформацій та потенціал спадку кінофікації говорили в рамках презентації.

Учасниці події:
Поліна Байцим – історикиня та кураторка, дослідниця проєкту;
Валерія Карпань – кураторка, художниця, співзасновниця ГО «Культурні географії», дослідниця проєкту;
Ксенія Рибак – учасниця ініціативи Occupy Kyiv Cinemas, дослідниця проєкту;
Олена Сирбу – аналітикиня Cedos, учасниця ініціативи Occupy Kyiv Cinemas, дослідниця проєкту;
Марина Хрипун – кураторка, художниця, координаторка програм ГО «Культурні географії».

* за даними Держстату кількість демонстраторів фільмів зменшилася з 27211 у 1990 році році до 1118 у 2015 (http://ukrstat.gov.ua/…/kat_u/2018/zb/11/zb_seu2017_u.pdf, с. 157)

Направлення

Культурні Географії

Дата публікації

23.10.2021