Музей поза стінами

Освітня програма, реалізована спільно з PinchukArtCentre

Ключовий фокус: архітектура, пам’ять, археологія-деміфологізація-переосмислення

Вік: 10-14

Курс мав на меті навчити учасниць і учасників розуміти значення та історію архітектури, міських ритуалів, символів і звичок. Разом з викладачами вони аналізували, яким чином це пов’язано з приватним досвідом жителя сучасного міста. Програма курсу пропонувала розглянути міську культуру як джерело інформації про культуру попередніх епох і принцип ідеологій

Курс розрахований на виховання візуальної грамотності, а також дослідження художніх стратегій як методу переосмислення дійсності. Ми прагнули перенести ці знання і вміння на дослідження оточення, тому частина зустрічей відбулася за стінами арт-центру.

Курс було побудовано навколо декількох ключових тем

  • Архів у пострадянських містах
  • Відновлення історичних лакун
  • Відчуження від міського простору через нерозуміння, забування
  • Відтворення історії через приватні розповіді і історичні факти
  • Мистецькі практики у міському просторі

Викладачки: Валерія Карпань, Юля Соболь, Лора Іщенко, Галя Сухомудь.

Slavutych. Capsula

Славутич. Capsula

Славутич. Capsula – дитяча освітня програма, що відбувалася під час фестивалю кіно та урбаністики «86» у травні 2016 року.

Програма була покликана долучити дітей і підлітків до діалогу між поколіннями через історичні дослідницькі практики та створення «капсули часу Славутича». Капсула, наповнена культурними артефактами, – це водночас форма консервації пам’яті минулих поколінь та послання поколінням майбутнього.

Фото з програми: частина 1, частина 2.

Протягом проєкту учасниці та учасники зі Славутича, Києва та інших міст мали можливість дізнатися про сучасні методи збору, збереження і передачі пам’яті про минуле, а також спробувати себе у польових дослідженнях та інтерпретації артефактів. За допомогою документації усної історії, фото- і відеозйомки, мапування та творчих практик діти та підлітки відтворили власне бачення історії міста, відкритої через комунікацію з представниками різних поколінь.

Результати роботи були представлені на виставці, що передбачала перформативну взаємодію з відвідувачами кінофестивалю та місцевими мешканцями. Учасники відтворили індивідуальні та колективні спогади про Славутич за допомогою знайдених предметів, фото, аудіо, текстів та альтернативних екскурсій українською та англійською мовами. Насамкінець артефакти, зібрані за час програми, поклали в Капсулу та закопали, щоб додати до світової мережі Geocaching.

DocuGeo thumbnail

DocuGeo

DocuGeo — відеоексперимент та дитяча школа з кіномистецтва та дослідження міста, що проходили в межах Міжнародного фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA (Київ, Україна) у 2016 році. Камера слугувала інструментом для вивчення архітектури та міського простору. 

Особливим фокусом проєкту були будівлі радянського модернізму, що опинилися під загрозою через декомунізаційну риторику та комерційні інтереси. Зокрема учасниці й учасники DocuGeo відвідали Державну науково-технічну бібліотеку України, яку також називають «тарілкою». Це одна з найбільш відомих модерністських споруд Києва, яку спроєктував архітектор Флоріан Юр’єв. Ще однією локацією був Палац піонерів — важливий зразок архітектури модернізму за проєктом Едуарда Більського. Палац має низку мозаїк та дитячу обсерваторію. Крім того, вдалося побувати на величезному покинутому льодовому стадіоні, що ніколи не функціонував. 

Під час проєкту діти мали можливість дізнатися місцеву історію Києва, обговорити міські трансформації та зафільмувати власне бачення відвіданих місць. Відеороботи учасниць та учасників DocuGeo були презентовані на церемонії закриття кінофестивалю.

Діти COVID-19

 

Сайт проєкту: childrencovid19.org.ua

Проєкт, який розпочався у липні 2021 року, має на меті визначити, як змінюються щоденні практики дитинства під впливом COVID-19 в українських містах. Для цього проєктна команда проводить соціо-антропологічне дослідження із застосуванням новітніх методів та підходів (таких як віддалена етнографія, мапування та відеографія самими дітьми). Результати дослідження дозволять визначити, які зміни відбулись у таких сферах життя дітей, як формальна та неформальна освіта, гра та вільний час, перебування вдома та поза домом, стосунки з рідними та друзями у зв’язку з карантинними обмеженнями, та будуть корисні всім, хто спілкується чи працює з дітьми та для дітей. Проєкт включає проведення соціо-антропологічного дослідження, ведення щоденника дослідження, та публічну презентацію результатів у вигляді аналітичного звіту, презентації спрощеної версії результатів на цьому сайті, а також публічної онлайн презентації у жовтні 2021 року.

Переглянути та завантажити повний звіт по проєкту

Проєкт реалізовано за фінансової підтримки Українського культурного фонду.

Запис онлайн-презентації результатів дослідження:

 

ГРА РАЙОНІВ

“Гра районів” – це навчально-розвивальна настільна гра, яка розрахована на дорослих та дітей від 8 років й має на меті зацікавити гравців у процесах планування та перетворення міст.

Правила гри: У грі паралельно беруть участь 2 команди, у кожній з яких 6 гравців: Забудовник, Озеленювач, Шляховик, Мер, Підприємець, Активіст. У кожної команди є поле гри – план-схема одного з районів Києва, у кожного гравця – набір міських об’єктів. Гра завершується, коли гравці обох команд вставновлять усі свої об’єкти на поле. Після завершення гри обидві команди разом оцінюють побудовані райони за 12 критеріями якості громадського простору Яна Гейла.

Гра використовується у тестовому режимі на подіях для місцевих спільнот та усіх бажаючих та буде представлена у яскравому архітектурному рішенні в 2017 році.

МРІЙ. ГРАЙ. ДІЙ

Проект Мрій. Грай. Дій ініційовано та реалізовано у співпраці з організаціями Культурний ді@лог та Urban куратори у період березень-вересень 2016 року в Києві та Кременчузі, за підтримки конкурсу малих грантів від CANactions таWNISEF.

Ідея проекту полягає у популяризації практики залучення дітей до планування подвір’я своєї школи, використовуючи комп’ютерну гру Minecraft. Для участі у проекті було обрано дві школи – Ліцей №4 у м.Кременчук та гімназія №172 “Нивки”.

Під час проекту у кожній школі були проведені заняття з аналізу простору шкільного двору та створення рекомендації та бачення учнями свого школього подвір’я. Професійний медіа-освітянин Андреас Гоштальт з м.Оран’єнбаум, Німеччина за підтримки Microsoft Україна допоміг учасникам відтворити свої проекти оновлення шкільних дворів у комп’ютерній грі Minecraft, яка широко використовується в багатьох країнах в освітніх та учасницьких архітектурних практиках. Професійні архітектори допомогали інтерпритувати дитячі мрії у реальні проекти. Проект з популяризації застосування ігрових методик та проектної роботи в освіті може бути продовжений за запитом від шкіл, громадських організацій та державних установ України.

Сторінка проекту на facebook.

JAS: ЛЕКЦІЯ ТА ПРАКТИЧНА МАЙСТЕРНЯ

Барбара фон Ягов, архітекторка та консультантка з культурної освіти, представила діяльність JAS Jugend Architektur Stadt e.V.(Молодь Архітектура Місто) – громадської організації, що сприяє розвитку ранньої просторової освіти та залученню дітей та молоді до міських процесів в Німеччині. Пані Барбара представила міждисциплінарні проекти, що ілюструють різні методи та практики ранньої архітектурної та урбаністичної освіти, з акцентами на інтеграції мистецтва, літератури і драми.

Наступного дня методичний підхід, запропонований JAS, був випробуваний у практичній майстерні “Шість відчуттів: дослідження та дизайнування просторів”, де юні учасники досліджували простір всередині та довкола галереї, використовуючи артистичні практики, аналіз та обговорення.

Подія організована в рамках програми “Фонд мобільності” від Goethe-Institut Ukraine за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччини.

Організаційні партнери: ГО Garage Gang Ґараж ҐенґPort Creative Hub та Art Management.

ВЕЛИКЕ МІСТО, МАЛЕНЬКЕ МІСТО

Перший великий проект “Дитячих географій” зібрав у серпні 2015 року митців, архітекторів, соціологів, активістів, дослідників міських просторів та питань дитинства у місті.

Через серію подій, лекцій та практичних занять дорослі учасники спробували відтворити бачення міста з позиції дітей, а діти – отримати базове розуміння про функціонування міста, самостійно дослідити явища та процеси у ньому, сформувати своє ставлення до міського простору.

Програма включала події за трьома напрямами:

Освітня програма для дітей. У форматі міського денного табору у співпраці з Національним художнім музеєм України та іншими партнерами були проведені численні практичні заняття, зустрічі з учасниками міських процесів (поліція, митці, активісти, архітектори), міські дослідження та ігри.

Фокусом Дослідницької програми було дослідження публічних просторів Києва з позиції дітей у місті. До програми долучились дослідники міських питань та архітектори з метою обміну досвідом, методологією та результатами своїх проектів.

Серія відкритих лекцій для широкої аудиторії зібрала зацікавлених у темах “Місто, дужнє до дитини: практика впровадження стандартів в Україні”, “Діти та сучасна міська архітектура”, “Простори та подорожі у радянському дитячому кіно”, “Урбан-фемінізм: пригоди жінки у місті”, “Практики ранньої архітектурної освіти”.

Проект дав початок обговоренню проблем дитинства у місті, умов доступу до публічного простору різними групами користувачів, зібрав коло експертів, активістів, і головне – дітей, які продовжують досліджувати місто з нами у інших проектах.